De minister zegde toe dit te zullen onderzoeken. Als voorbeeld 6 januari. Toen was Haarlem onbereikbaar per spoor. Reizigers hoorden in Leiden allemaal losse berichten van treinen die niet zouden rijden, maar kregen hierdoor valse hoop dat andere treinen wel zouden rijden. Feit was dat geen enkele trein richting Haarlem reedt. Als dit meteen was gezegd waren reizigers veel eerder in treinen richting Hoofddorp / Schiphol / Amsterdam gestapt (of zelfs blijven zitten) om vanuit daar met regionaal OV nog thuis proberen te komen. Er werd alleen omgeroepen dat 1 van de 2 sneltreinen niet zou rijden. Later bleken ze allebei niet te rijden. Personeel op het perron beweerde echter wel dat de stoptrein nog zou rijden. Later corrigeerden ze dat in “tot Heemstede”. Weer tien minuten later bleek de trein helemaal niet te rijden. Dit werd omgeroepen, maar in plaats daarvan had gewoon gezegd moeten worden dat er helemaal geen treinen meer naar Haarlem zouden rijden. En zo zijn er nog veel andere voorbeelden te geven.
Er moet daarom een actieplan van ProRail en NS komen voor een betere informatievoorziening bij storingen. De minister herinnerde zich de aangenomen motie van de ChristenUnie van vorig jaar nog en zegde nu opnieuw toe hier serieus naar te gaan kijken.
Bron: www.christenunie.nl
Dit bericht heb ik geschreven als beleidsmedewerker van de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten