De ChristenUnie wil dat in de brede Randstad 6 sprinters per uur gaan rijden over het spoor. Onderzocht moet worden welke infrastructurele maatregelen hiervoor nodig zijn. De ChristenUnie heeft het plan voor het traject Hoorn-Den Haag uitgewerkt in een nieuw treinconcept: de Bollensprinter.
Momenteel wordt uitbreiding van het spoor onderzocht om op de belangrijkste corridors in de Randstad 6 intercities per uur te laten rijden. Ernst Cramer : “Deze ingrepen zijn hard nodig maar de stoptreinreizigers moeten niet vergeten worden. Ik kan niet uitleggen dat tussen Zevenaar en Arnhem vier treinen per uur rijden en midden in de Randstad tussen Purmerend en Schiphol of Hillegom en Leiden maar twee. Als je kans loopt dat je 30 minuten moet wachten dan is de trein voor veel reizigers geen aantrekkelijk alternatief.”
Ter illustratie heeft de ChristenUnie een plan gemaakt voor het spoor in Noord-Holland. Ernst Cramer : “De trein kan veel aantrekkelijker. Niet alleen door hogere frequenties, maar ook door goede aansluitingen op het regionale OV, de OV-fiets en voor de automobilist” In de notitie wordt daarom o.a. voorgesteld de bouw van een transferium bij Uitgeest te onderzoeken.
Maar ook naar de marketing van het spoor moet worden gekeken. “Wij stellen voor om elke sprinter een eigen naam en lijnkleur te geven. Reizigers nemen straks niet meer de stoptrein maar de Bollensprinter, de Strandsprinter, de Zaansprinter of de Polderstadsprinter.”
Lees de notitie "Bollensprinter"
Lees de notitie "Bollensprinter"
Bron: www.christenunie.nl
Dit bericht en de bijbehorende notitie heb ik geschreven als beleidsmedewerker van de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten