FrankVisser.NL
Frank Visser op Twitter Frank Visser op Facebook Frank Visser op Hyves Frank Visser op Youtube Frahk Visser op LinkedIn
 

dinsdag 22 juni 2010

Kamerbijdrage Meerjarenprogramma Infrastructuur

Onderstaande kamerbijdrage heb ik geschreven voor het algemeen overleg over het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT).


Datum: 22 juni 2010
Tijd: 18-22 uur
Kamerlid: Esmé Wiegman-Van Meppelen Scheppink
Inleiding
Voorzitter, er zijn weer veel nieuwe initiatieven naar voren gekomen in de overleggen met de regio’s over het MIRT. Dat elan is mooi, maar de financiële ruimte is beperkt. Scherpe prioriteitstelling is nodig. Prima als er meer projecten onderzocht worden, maar dan kan de conclusie ook zijn dat een project er niet komt. Een goede afweging tussen de verschillende projecten is voor de Kamer nog steeds vrijwel onmogelijk omdat het totaalplaatje vaak ontbreekt. De regio’s worstelen met toezeggingen met in hun ogen onvoldoende budget en gebruiken tegelijkertijd onvoldoende structuur van de informatie in de MIRT-brief in hun lobby richting de Kamer. De ChristenUnie ziet dit graag verbeteren.
De financiering van binnenstedelijk bouwen is complex. Waarom doet de minister geen onderzoek naar fiscale instrumenten voor het stimuleren van binnenstedelijke verdichting?

West en PHS spoor
Mooi dat er een oplossing in zicht is voor de HOV-knoop Amstelveen. Kan de minister de Kamer ook informeren wat die oplossing dan is? De minister en de regio hebben nog geen geld gevonden voor het tekort bij de Rijnlandroute. De minister wil nu draagvlak voor een uitgeklede variant bij Leiden en Voorschoten, maar is dat wel realistisch als dezelfde gemeenten ook nog eens extra moeten bijdragen om deze variant haalbaar te maken? Er is ook een sobere variant (D) waarbij er geen tekort is en zelfs een betere inpassing bij knooppunt Maaldrift. De provincie hikt er echter tegenaan dat de kosten van een latere verbreding van de A44 op haar bordje kunnen komen. Is de minister bereid deze angel uit het debat te halen?
Er starten meerdere MIRT-onderzoeken met als vraag wanneer er ergens een knelpunt op een Rijksweg ontstaat, maar dit gebeurt niet voor het spoor. Het budget van 4,5 mrd is niet genoeg en er zijn nog meer corridors waar frequentieverhoging wenselijk is. De ChristenUnie vraagt hier onderzoeken naar te starten. De Kamer heeft gevraagd voor de Goudse lijn oplossingsrichtingen uit te werken. De minister schrapt dit echter uit de MIRT-verkenning Haaglanden en wil dit oppakken in de uitwerking van Zuidvleugelnet. Daardoor belandt het probleem ineens op het bordje van de provincie terwijl de minister van de Kamer een opdracht heeft gekregen!
De ChristenUnie is voor snelle besluitvorming, maar heeft moeite met de grote haast die de minister soms heeft waardoor lokale overheden pas op het laatste moment informatie krijgen. De brief van de gemeente Deventer over de slechte afstemming over de plannen voor de spoorboog maakt mij ongerust of ProRail wel bereid is te werken volgens Elverding. Graag ook een reactie op de kritiek dat er nog onvoldoende is geïnvesteerd in democratisch draagvlak voor de nieuwe westelijke oeververbinding bij Rotterdam in de regio. Het kan niet zo zijn dat de minister al over twee weken een besluit neemt terwijl de regio nog niet alle stukken heeft ontvangen! De ChristenUnie mist hier de werkwijze van Elverding en het MIRT-spelregelkader.
Over haast gesproken. De minister stuurde eind maart een brief over de aanpak van de wegtunnels. Nog later werd bekend dat er grote problemen zijn met de A2 landtunnel. Wanneer is de minister hierover geïnformeerd? Waarom start de minister nu pas een quick scan? En wat voor impact heeft deze situatie op de tientallen miljoenen euro’s die we aan versnellingsgeld voor de A2 hebben uitgegeven? Is dit nu dus weggegooid geld en moeten we daar tijdelijke maatregelen en planschade van de gemeente Utrecht nog bij optellen? Elke dag dat deze tunnelsoap duurt wordt het alleen maar duurder voor de minister. Wanneer komt er nu een besluit?
De minister wil schermen bij Ridderkerk om te voldoen aan de NOX-norm niet sneller plaatsen omdat hij geen precedenten wil. Maar voorzitter het gaat hier niet om de vraag of er wel of geen scherm komt, maar wanneer. Er worden in 2011 al schermen geplaatst ivm fijnstof. Is het daarom niet efficiënter om gelijk alle benodigde schermen te plaatsen vraag ik de minister?
Kan de minister uitleggen waarom in het OTB A12 Woerden-Oudenrijn en de A27 Lunetten-Rijnsweerd de effecten op de EHS niet worden onderzocht? Ik heb begrepen dat bij Amelisweerd er wel degelijk een effect is en 2 hectare EHS/broedgebied gecompenseerd zou moeten worden in verband met de toegenomen geluid.
Noord
De ChristenUnie roept de minister op de 4 treinen tussen Zwolle en Leeuwarden in de nieuwe hoofdrailconcessie op te nemen en er bij NS op aan te dringen in ieder geval de 3e trein te introduceren bij de start van de Hanzelijn eind 2012. Is de minister bereid de benodigde aanpassing of vernieuwing van de brug over het Van Harinxmakanaal snel te realiseren?
Rond Leeuwarden kan met het plaatsen van 3 wissels het regionale spoor flink worden verbeterd. Nu schijnt er geen geld te zijn voor de 3e wissel. Minister dit kost hooguit 1 miljoen en dat moet bij ProRail toch te vinden zijn.
Wat is stand van zaken met de drie jaar geleden afgesproken afkoop Fries-Groningse kanalen? Ik krijg signalen dat dit nog niet geregeld is omdat het Rijk er geen geld voor heeft. Is de minister het met de ChristenUnie eens dat er wel op korte termijn een oplossing gevonden moet worden voor de problematiek van het achterstallig onderhoud?
Oost
De minister gaat nieuwe trillingsmetingen langs de IJssellijn doen. De vraag is echter wat de komst van veel extra goederentreinen voor de trillingen betekent. Is dit wel voldoende meegenomen in de plannen van de minister?
Hoe staat met het plan om de aansluiting A1/A30 door middel van korte termijn maatregelen te verbeteren?
Als Zwollenaar spreekt het mij aan dat er nu een voorkeursbesluit ligt voor de N35 Zwolle-Wijthmen en dat er een verkenning start voor Nijverdal-Wierden. Ik zie echter niets terug van de motie Cramer waarin wordt gevraagd bij dit vervolgtraject ook spoorverdubbeling en elektrificatie te onderzoeken.

Zuid
Met de spoorlijn Utrecht-Breda stelt de minister mij echt teleur. De minister blijft zeggen dat het niet onmogelijk is om de spoorlijn in de toekomst aan te leggen en laat het aan de regio te onderzoeken wat er nog extra zou kunnen. De ChristenUnie vindt dat de minister zelf onderzoek moet doen naar de mogelijke synergievoordelen door nu al zo veel mogelijk rekening te houden met de spoorlijn en specifiek de mogelijkheden bij de brug bij Gorinchem breed te onderzoeken.

Nieuwe stations
In een vorig debat was de minister enthousiast over station Lisse. Is hij dat nog steeds?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten