Het Kamerlid, nummer 7 op de kandidatenlijst van de ChristenUnie bezocht dinsdag samen met regiokandidaat Frank Visser (nummer 33 op de lijst) het station van Lisse. Daar hoorde hij van dhr. Hollander van landgoed Keukenhof dat NS geen bedieningsgarantie wil afgeven voor het station omdat er op 10 dagen in het jaar te veel reizigers worden verwacht. Ernst Cramer: “Dat is de wereld op zijn kop! Er zijn genoeg reizigers dus het station moet gewoon open, in ieder geval als evenementen station tussen maart en mei maar wat betreft de ChristenUnie uiteindelijk als volwaardig station. Voor die 10 dagen in het jaar dat het extra druk is kan de NS best langere treinen inzetten of de intercity een extra stop laten maken!”
Varianten
Er zijn drie varianten voor het station onderzocht door ProRail. In de voorkeursvariant worden er twee perrons gebouwd aan de zuidzijde van de spoorwegovergang op het punt waar er vier sporen liggen. Deze variant kost circa 2,5 mln euro. Cramer: “Voordeel van deze variant is dat sneltreinen ook de sprinters kunnen inhalen” In een andere variant komen de perrons aan de noordzijde. Dat kost ongeveer 5 mln. Cramer: “Er is nog een potje van 72 mln euro bij het Rijk. De enige voorwaarde is dat het station dan uiterlijk in 2012 open moet zijn. Dat moet haalbaar zijn. Als de minister nog voor de zomer een besluit neemt moet het zelfs haalbaar zijn het station al voorjaar 2011 te openen”
Bollensprinter
Het pleidooi van de ChristenUnie voor station Lisse past in een groter plan voor het fors opwaarderen van het treinaanbod tussen Leiden, Haarlem, Alkmaar en Hoorn. Frank Visser: “De NS is van plan om na de volledige ingebruikname van de HSL-Zuid de sneltrein Hoorn-Den Haag te knippen in Haarlem zodat reizigers moeten overstappen. Dat lijkt ons geen goed idee. Dan gaan de reizigers er op achteruit in plaats van vooruit.” De ChristenUnie wil dat ook de spoorverbinding Hoorn-Den Haag wordt opgewaardeerd. “Er kunnen meer treinen gaan rijden en mogelijk enkele nieuwe stations worden geopend waaronder in ieder geval Lisse. Als er naast de intercity’s elke tien minuten een sprinter rijdt, dan wordt dit voor veel meer inwoners van de Bollenstreek een aantrekkelijk alternatief. Wij hebben dit de Bollensprinter genoemd.”
Een notitie met het voorstel voor de Bollensprinter is te vinden op www.frankvisser.nl/bollensprinter
Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over het besluit station Lisse niet te realiseren.
- Kent u het bericht “Station Lisse niet open voor bezoekers Keukenhof”? [1]
- Klopt het dat NS en ProRail bekend hebben gemaakt dat station Lisse niet opnieuw in gebruik zal worden genomen?
- Herinnert u zich uw toezegging om uit het budget “Actieplan groei spoor” geld beschikbaar te stellen voor het realiseren van dit station? [2]
- Wat zijn de redenen voor het besluit van NS en ProRail?
- Bent u bereid de door ProRail uitgevoerde variant studie naar de Kamer te sturen?
- Kunt u aangeven hoe station Lisse scoort op het onlangs op verzoek van de Kamer geschrapte criterium van de instapnorm van 1000 nieuwe in/uitstappers?
- Klopt het dat NS het heropenen van station Lisse als evenementen station een te groot risico vindt omdat op 10 dagen in het evenementenseizoen te veel reizigers worden verwacht?
- Deelt u de mening dat een station waarvan zo’n groot succes wordt verwacht juist geopend moet worden?
- Deelt u de mening van de eigenaren van landgoed Keukenhof dat reeds een jaar van te voren kan worden voorzien welke dagen zullen leiden tot grote drukte en dat hier op kan worden geanticipeerd door het inzetten van langere treinen en/of het laten stoppen van extra treinen?
- Bent u bekend met het feit dat landgoed Keukenhof in de toekomst meer evenementen gaat organiseren waardoor het aantal reizigers zal toenemen?
- Bent u bereid nog voor de zomer een aanlegbesluit te nemen en de eerder door u toegezegde subsidiebijdrage beschikbaar te stellen zodat station Lisse zo mogelijk in voorjaar 2011 kan worden gebruikt?
[1] Bron: De Lisser, Weekendkrant Buijze Pers, 2 april 2010
[2] Bron: Handelingen Tweede Kamer nr. 30-2810, 26 november 2009
Geen opmerkingen:
Een reactie posten