“Ondanks alle beloftes is het spoor nog niet winterklaar. De gespierde woorden van oud-minister Eurlings - ‘dit nooit meer’ - zijn niet waargemaakt.” Dat concludeert Arie Slob in zijn “Witboek NS”. De ChristenUnie heeft ervaringen van reizigers verzameld over de chaos op het spoor door het winterweer. Ook is gekeken naar de resultaten van het “Actieplan Winterhard Spoor” dat vorig jaar door de spoorsector is gepresenteerd. Naar aanleiding van alle reacties concludeert de ChristenUnie dat er nog veel verbeterpunten zijn, vooral als het gaat om de reisinformatie. “Die deugde van geen kanten en de systemen erachter zijn onvoldoende voorbereid op grote verstoringen.”
Veruit de meeste meldingen van reizigers sloegen op de slechte reisinformatie. Slob: “Het is niet eens zo dat reizigers geen begrip hebben voor de overlast, maar hij wil dan wel weten waar hij aan toe is. Veel reizigers voelden zich echter compleet aan hun lot overgelaten. Op kleine stations werd soms een uur lang niets omgeroepen. De NS meldde via de intercomzuilen echter dat de treinen gewoon reden terwijl dit niet het geval was. Reizigers hadden overigens wel waardering voor het NS-personeel dat vriendelijk bleef, ondanks dat zij ook vaak de goede informatie niet hadden.”
In het witboek staan bijna 50 verbetersuggesties van reizigers. Zo zijn reizigers niet tevreden over de nood winterdienstregeling. “Er is te weinig tijd om over te schakelen en dit leidt tot extra chaos. Er reden minder treinen, maar zelfs die treinen hadden forse vertraging. Treinen zaten overvol en mensen werden achtergelaten op het perron. Je kunt in zo’n situatie waarschijnlijk beter de dienstregeling loslaten, maar wel zoveel mogelijk treinen laten rijden. Liever een vertraagde trein dan een vertraagde én stampvolle trein.”
De NS wist op een gegeven moment niet meer waar al het personeel was, wat weer voor extra vertragingen zorgde. Slob: “De logistieke puzzel bij verstoringen moet worden ontward.” Het Kamerlid doet als suggestie bij calamiteiten het “rondje rond de kerk” in te voeren. “De reiziger moet centraal staan. Dat betekent: de treinen blijven rijden. ’s Avonds na de grote drukte moet ervoor gezorgd worden dat het personeel weer op hun standplaats kan terugkomen.” Ook wil het Kamerlid dat ProRail zich verantwoord voor het schrappen van wissels. “Storingen voorkom je door wissels goed te onderhouden, niet door ze te schrappen. Wissels zijn hard nodig om de dienstregeling bij te kunnen sturen”.
Het witboek zal donderdag 20 januari worden overhandigd aan vertegenwoordigers van NS en ProRail tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.
Download hier het witboek
dinsdag 18 januari 2011
Witboek NS: Spoor is nog steeds niet winterhard
Labels:
Nieuws,
Tweede Kamer
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten