“Niet alleen de Westfrisiaweg moet worden afgerond ook de spoorlijn Enkhuizen-Hoorn-Alkmaar moet worden gemoderniseerd tot een volwaardig Westfrisiaspoor”, hiervoor pleitte ChristenUnie Kamerlid Arie Slob bij zijn werkbezoek aan West-Friesland. “Alle aandacht van het Rijk gaat nu uit naar het verbeteren van het spoor tussen Alkmaar en Amsterdam omdat daar de meeste reizigers zijn. Natuurlijk moet hier meer capaciteit komen, maar de treinreizigers uit West-Friesland en de kop van Noord-Holland moeten niet worden vergeten”, aldus het Kamerlid. Hij steunt dan ook het pleidooi in het verkiezingsprogramma van ChristenUnie-SGP Noord-Holland om te investeren in deze spoorlijn.
De komende jaren wordt er door Rijk, regio en provincie 350 miljoen geïnvesteerd in het realiseren van de Westfrisiaweg (N23) tussen Alkmaar en Enkhuizen. Arie Slob: “Ik wil dat het spoor ook wordt opgewaardeerd. Dit is nu nog grotendeels een enkelsporig traject. De punctualiteit is hierdoor veel slechter dan elders op het spoor. Vertragingen hebben al snel een sneeuwbaleffect op andere treinen die de andere kant op moeten. En dan missen reizigers vaak hun aansluitingen.” Volgens de ChristenUnie kan door delen van het spoor te verdubbelen en de baanvaksnelheid te verhogen de dienstregeling sneller en betrouwbaarder worden en kunnen er meer treinen gaan rijden tussen Hoorn en Alkmaar en tussen Enkhuizen en Zaandam. “Ook kunnen dan de treinen tussen Enkhuizen en Hoorn strak elk kwartier treinen rijden, wat nu niet kan door het enkelspoor.”
De woordvoerder Infrastructuur van de ChristenUnie onthulde alvast een bord met de nieuwe dienstregeling vanuit Hoorn richting Alkmaar. Slob: “Het zou toch mooi zijn als reizigers uit Hoorn straks niet meer hoeven na te denken hoe laat ze naar het station gaan omdat er overdag altijd binnen 15 minuten een trein vertrekt”. Het Kamerlid wijst op het succes van de Valleilijn tussen Barneveld en Amersfoort. “Na het invoeren van een kwartiersdienst is hier het aantal reizigers spectaculair gegroeid. Het verdubbelen van delen van het enkelspoor tussen Obdam en Hoorn en tussen Hoorn Kersenboogerd en Enkhuizen is overigens ooedkoper dan de Westfrisiaweg. De spoordijk is op de meeste plaatsen breed genoeg en een aantal viaducten zijn al voorbereid op dubbelspoor!”
Eerder publiceerde de ChristenUnie de notitie “Bollensprinter” met een pleidooi voor meer treinen en nieuwe stations op de lijn Hoorn-Haarlem-Den Haag. Slob: “Deze lijn dreigt straks ingekort te worden tot Haarlem. De ChristenUnie wil dat de treinreizigers in Noord-Holland niet de dupe zijn van de spoorplannen elders in de Randstad.” Met kleine aanpassingen kan het spooraanbod in de kop van Noord-Holland en Kennemerland sterk worden verbeterd. Het gaat dan niet alleen om de dienstregeling, maar ook aantrekkelijke stations en goede overstapmogelijkheden op bussen. “Je kunt ook denken aan een transferium, bijvoorbeeld bij Uitgeest. De provincie moet samen met Rijk en gemeenten de impuls voor het spoor in Noord-Holland oppakken. Binnen 4 jaar moet dit te realiseren zijn!”
Houtribdijk
In Enkhuizen pleitte het Kamerlid uit Zwolle ook om een goede busverbinding met Lelystad te onderzoeken aansluitend op de Hanzelijn die volgend jaar open gaat. "Met de N23 komt er straks een snelle oost-west verbinding met Zwolle voor de auto. Voor de OV-reiziger ontbreekt echter de schakel over de Houtribdijk. In het verleden reed hier een bus, maar er waren te weinig reizigers. De komst van de Hanzelijn biedt wellicht nieuwe kansen.” De lijsttrekkers van de ChristenUnie in Noord-Holland en Flevoland gaan voorstellen een onderzoek te doen naar deze verbinding.
donderdag 24 februari 2011
Impuls voor Westfrisiaspoor
Labels:
Haarlem,
Nieuws,
Noord-Holland,
Tweede Kamer
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten