Deze week lekte via OV-magazine uit dat station Schiedam Kethel door minister Eurlings zal worden geschrapt uit de plannen voor hoogfrequent spoorvervoer omdat het budget van 4,5 miljard euro onvoldoende zou zijn om alle spoorplannen in de Randstad te realiseren. Ook de spoorverdubbeling tussen Delft-Zuid en Schiedam zou niet doorgaan.
De ChristenUnie maakt zich al een aantal jaar sterk voor het nieuwe station. Drie jaar geleden schreef ik als beleidsmedewerker voor de Tweede Kamerfractie al een motie om te zorgen dat dit station gebouwd zou worden. Toen zei de minister dat eerst meer onderzoek nodig was. In de afgelopen jaren leek het er steeds op dat dit voorjaar definitief het besluit zou vallen voor de bouw van het station. Het geld voor het station was zelfs al beschikbaar. De bouw was echter afhankelijk van de spoorverdubbeling Delft-Schiedam.
Nu is er dus toch nog een kink in de kabel gekomen. Ik heb daarom voor het Kamerlid Ernst Cramer een motie geschreven om alsnog het station in Schiedam gerealiseerd te krijgen.
De moeizame besluitvorming rond Schiedam Kethel staat niet op zich zelf. Ik schreef het afgelopen jaar voor Ernst Cramer een initiatiefnota over de bouw van nieuwe stations. De procedures verlopen erg moeizaam terwijl het om kleine investeringen gaat waarmee veel reizigers een plezier wordt gedaan.
In de initiatiefnota constateren wij dat met name stations op drukke corridors in de Randstad moeizaam van de grond komen door capaciteitsknelpunten. Het budget voor nieuwe stations voorziet namelijk niet in de benodigde inhaalsporen. Het gevolg is dat deze stations vaak op de lange baan worden geschoven. Daarbij wordt vergeten dat niet alleen de reizigers van het nieuwe station profiteren van die inhaalsporen, maar ook intercity reizigers die een meer betrouwbare dienstregeling krijgen omdat stoptreinen gepasseerd kunnen worden.
Schiedam Kethel is een duidelijk voorbeeld hoe het niet moet. De wijk Schiedam Spaland is al lang en breed klaar, de regio staat te trappelen om het station ook te verbinden met een nieuwe tramlijn, maar het station is er nog steeds niet. Zo nodig je mensen uit om twee auto’s voor de deur te hebben. Bij nieuwbouwwijken moeten tijdig stations gerealiseerd worden. Het is niet uit te leggen dat dit station niet wordt gerealiseerd maar wel de A4 door Midden-Delfland!
Blijvende actie nodig
Hieronder staat de motie die ik heb geschreven en die unaniem door de Tweede Kamer is aangenomen. Dit wil overigens nog niet zeggen dat het station er nu definitief komt. Het kabinet moet nog reageren op deze motie en de definitieve plannen voor het spoor in de Randstad naar de Kamer sturen. Ook na de verkiezingen wil ik mij daarom inzetten voor de komst van dit station.
Stem daarom 9 juni op mij!
Frank Visser
ChristenUnie kandidaat nr. 33
Motie 31801 nr. 11 (gewijzigd)
De Kamer,
gehoord de beraadslaging;
constaterende dat station Schiedam Kethel geen onderdeel meer uit blijkt te maken van de plannen voor hoogfrequent spoorvervoer tussen Den Haag en Rotterdam door het schrappen van de integrale viersporigheid Schiedam Centrum-Delft Zuid uit de plannen;
overwegende dat dit beoogde station onderdeel is van Stedenbaan en de nieuwbouwwijk Schiedam Spaland in de nabijheid van deze locatie reeds enkele jaren geleden is gerealiseerd;
constaterende dat dit station middels een bestemmingsplan al volledig is voorbereid en de stadsregio een aansluitende tramlijn heeft opgenomen in het regionale investeringsprogramma;
overwegende dat er budget beschikbaar is voor het station in het budget voor kleine stations;
overwegende dat naast integrale viersporigheid slimme beveiliging, inhaalsporen en/of partiƫle viersporigheid ook een oplossing kunnen zijn voor het mogelijk maken van station Schiedam Kethel;
overwegende dat knelpunten in de infrastructuur op de corridor Rotterdam-Den Haag robuust dienen te worden opgelost en dat dit de opening van het nieuwe station niet in de weg mag staan;
verzoekt de regering, station Schiedam Kethel te realiseren en inzichtelijk te maken op welke wijze dit mogelijk is en voor het basisstation budget beschikbaar te stellen uit het budget voor kleine stations en de Kamer hierover uiterlijk september 2010 te informeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
vrijdag 21 mei 2010
Station Schiedam Kethel moet er komen
Labels:
Nieuws,
Tweede Kamer
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten