Midden-Delfland - De aanleg van de A4 met Vaart-variant en de aanleg van de Oranjetunnel. Alle andere varianten, zoals de voorgestane IODS-variant voor de A4 en de Blankenburg-tunnel tussen Vlaardingen en Maassluis, kunnen naar de prullenbak. Althans, als het aan de mensen ligt die het Midden-Delflandgebied zoveel mogelijk ongeschonden willen houden.
door Simon van Zuilen
Dan zijn de aanleg van de A4 met Vaart-variant en de tussen Maassluis en Hoek van Holland aan te leggen Oranjetunnel dé absolute oplossingen om het spaarzame groene gebied tussen de verstedelijking zo min mogelijk aan te tasten. Ook tweede kamerlid Ernst Cramer van de ChristenUnie deelt die visie, zo bleek tijdens zijn werkbezoek dat hij dinsdag aan het Midden-Delflandgebied bracht. Cramer kwam op verzoek van het Maassluise ChristenUnie-raadslid Cees Smits, die weer op een verzoek van melkveehouder Jeroen van der Kooij was ingegaan. Van der Kooij is een boer die met zijn bedrijf aan de Broekpolderweg gevestigd is, tussen de eendenkooi en de Boonervliet. ,,Precies op de plek waar straks de verbinding met de Blankenburgtunnel moet komen,’’ zo heeft hij in de plannen gezien. ,,Dan dendert het verkeer hier dwars over het erf.’’
Daar blijft het volgens de eveneens aanwezige Ben van der Velde niet bij. De voorzitter van de Midden-Delfland Vereniging ziet het verkeer niet over het erf van Van der Kooij rijden, maar ook door het Volksbos, het protestbos aan de Maassluisedijk, en het natuurgebied van de Vlietlanden. ,,Niet alleen over het erf, maar dwars door de Vlietlanden om op de A4 aan te sluiten.’’ Want het verkeer dat uit de Blankenburgtunnel komt moet wel via de nieuwe A24 in de richting A4 geleid kunnen worden. Dat heeft nog meer tot gevolg, want nabij de A20 zal er, net zoals bij de Beneluxtunnel, een verkeersknooppunt moeten komen. Van der Velde: ,,Dit hangt als een strop boven het gebied. Het zou werkelijk een ramp zijn als die plannen door gaan. De waarde van het gebied is van ongekende orde.’’ Boer Van der Kooij beaamt die vrees. ,,Als dat er komt is het open gebied geheel verdwenen.’’
Draagvlak
Al eerder hebben de gemeenten Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en Midden-Delfland zich eensgezind uitgesproken tegen de aanleg van de Blankenburgtunnel. Als die nieuwe oever-verbinding er volgens het masterplan Rotterdam Vooruit moet komen, dan moet dat volgens de gemeenten maar via de ongeveer tien kilometer in westelijke richting aan te leggen Oranjetunnel gebeuren. Volgens Cees Smits is ook de gemeente Westland voor de aanleg van de Oranjetunnel. Wat de keuze tussen de IODS-variant of de A4 met Vaart-variant betreft, krijgt het plan voor de door de Maaslandse architect Ton Poot bedachte tunnel met vaart-variant steeds meer draagvlak. In Schiedam, Vlaardingen en Delft was de voorkeur voor vaart-variant al duidelijk. Maar ook in de gemeente Midden-Delfland, dat het grootste deel van het A4-tracé op haar grondgebied krijgt aangelegd, brokkelt de aanvankelijke voorkeur voor de IODS-variant steeds meer af. Ook wethouder Christiaan van der Kamp, nauw bij de IODS-variant betrokken, ziet heil in de vaart-variant. Hij vreest echter dat al het te laat is om de besluitvorming, het plan is uiteindelijk al door de Tweede Kamer vastgesteld, nog te kunnen wijzigen.
Alternatief
Als het aan ChristenUnie-kamerlid Cramer ligt, is dat nog niet te laat. ,,Wij hebben ons al sterk gemaakt voor de A4 met Vaart. Wij zien daar absoluut wat in als een alternatief plan. Hoe ga je daarmee om, door alle argumenten met elkaar uit te wisselen.’’ Aan de hand van vragen zal Cramer de problematiek van zowel de A4 met Vaart als de voorkeur voor de Oranjetunnel weer aanhangig maken, al is dat met een demissionair kabinet en verkiezingen voor de deur momenteel wat lastig. Dit zou ook de reden zijn, dat de eind mei verwachte beslissing over de keuze tussen de Blankenburgtunnel of Oranjetunnel, naar later wordt uitgesteld.
Als de Oranjetunnel er komt, wordt deze via de nieuwe A24 door het Westland naar de A4 geleid. Cramer: ,,De stroom van de Maasvlakte kan zich dan verdelen over de A15 en de Oranjetunnel.’’ Het bevreemdt Van der Velde en Poot dat er in het Landschaps Ontwikkelings Perspectief (LOP) niet over de A4 wordt gesproken. ,,Dat wordt angstvallig buiten het LOP gehouden,’’ zijn beiden er benauwd voor dat hiervoor een nog niet bekende aanleiding zal zijn.
Dit verslag van het werkbezoek van Ernst Cramer en mij aan Midden Delfland is verschenen in "De Schakel van Midden-Delfland"
donderdag 27 mei 2010
Voorstanders van A4 met Vaart-variant geven het niet op
Labels:
In de media,
Tweede Kamer
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten