FrankVisser.NL
Frank Visser op Twitter Frank Visser op Facebook Frank Visser op Hyves Frank Visser op Youtube Frahk Visser op LinkedIn
 

dinsdag 15 juni 2010

Eén ticket voor reizen in grensregio's

De afgelopen jaren ben ik samen met Kamerlid Ernst Cramer actief geweest in het aan de kaak stellen van knelpunten bij grensoverschrijdende spoorlijnen.  Niet alleen knelpunten qua infrastructuur, maar ook in de verkrijgbaarheid van tickets, de spoorbeveiliging en de dienstregeling. Dit heeft geresulteerd in een uitgebreide initiatiefnota die is overgenomen door de Tweede Kamer.Onlangs bezocht Ernst Cramer Parkstad Limburg en werd daar enthousiast ontvangen gezien de behaalde resultaten. Maar nog niet alle knelpunten zijn opgelost. Daarom heb ik vandaag onderstaande series schriftelijke vragen voor Ernst Cramer geschreven.
Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de toelating van Talent-treinstellen.
  1. Bent u bekend met de wens van Limburg tot toelating van Talent-treinstellen (types 643.2 en 644) tot het Nederlandse net om een doorgaande verbinding Aachen-Heerlen-Sittard te realiseren?
  2. Klopt het dat meetritten van IVW in 2005 alleen zijn gedaan met de diesel-mechanische variant (643.2) en dus niet met de diesel-elektrische variant (644)?
  3. Deelt u de mening dat de meetresultaten daardoor ook niet gebruikt kunnen worden om de “Sandwitch-variant” (643.2 – 644 - 643.2) van te voren af te keuren?
  4. Deelt u de mening dat de “Sandwich-variant” voldoet aan de puntenscore-tabel in de toelatingsrichtlijn RLN00018, waardoor een toelating zonder meetritten mogelijk is?
  5. Deelt u de mening dat niet zo zeer de absolute meetwaarden relevant zijn, maar de vraag of treinen wel of niet worden gedetecteerd?
  6. Welke stappen neemt u om alsnog te komen tot toelating van de Talent-treinstellen?

 
Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over het verkopen en niet accepteren van EU-regiotickets door NS.
  1. Welke stappen heeft u inmiddels genomen naar aanleiding van de aanbeveling uit de initiatiefnota “De Grenzen voorbij” om te komen tot grensoverschrijdende tariefsystemen?
  2. Bent u ermee bekend dat NS EU-regiotickets verkoopt?
  3. Klopt het dat dit ticket in de EU-regio Maas-Rijn wordt geaccepteerd in alle bussen en treinen in Duitsland en in alle bus en bijna alle treinlijnen in België en op alle buslijnen van VEOLIA en in de VEOLIA-trein Maastricht-Heerlen-Kerkrade?
  4. Kunt u aangeven waarom NS zelf weigert het EU-regioticket te accepteren?
  5. Klopt het dat alle vervoerders de inkomsten van de verkoop van de EU-regiotickets zelf mogen houden en dat NS dus verdient aan de verkoop van een ticket waarvoor alleen andere vervoerders kosten maken?
  6. Welke middelen heeft u om NS te verplichten om mee te doen bij het project EUregio-tarief?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten