De afgelopen maanden leek de ChristenUnie een mooi resultaat te gaan boeken bij de verkiezingen. We stonden 3 jaar lang steeds op winst in de peilingen en de laatste weken stonden we zelfs een paar keer op 10 zetels wat nog nooit was gebeurd. Helaas is de uitslag op 9 juni toch anders geweest en moesten wij een zetel inleveren en kwamen we uit op 5 zetels.
Natuurlijk is dit een grote teleurstelling. In de eerste plaats voor de Kamerleden die nu niet door kunnen met hun werk: Ernst Cramer en Ed Anker. Omdat Ernst Cramer eerste woordvoerder Verkeer en Waterstaat was en Ed Anker de tweede woordvoerder heb ik veel voor hen beiden gewerkt. Het is jammer dat we hen nu zullen moeten missen in de fractie.
Er is waarschijnlijk veel strategisch gestemd door mensen die ook overwogen ChristenUnie te stemmen. Dat betekent dat richting een volgende campagne we nog duidelijker het belang van christelijke politiek moeten laten zien. Niet alles is ook goed gegaan in de campagne. Dit zal ongetwijfeld nog uitgebreid geevalueerd worden.
Concreet betekent het verlies dat we nu vaker een debat zullen moeten laten schieten omdat een Kamerlid niet op twee plaatsen tegelijk kan zijn. De ChristenUnie kan dus iets minder gewicht in de schaal leggen. Ook heeft het mogelijk consequenties voor het aantal medewerkers. Voor mij zelf lijkt het geen consequenties te hebben aangezien er nog een aantal collega’s zijn met tijdelijke contracten en de rest waarschijnlijk kan worden opgevangen via natuurlijk verloop.
Maar we mogen ook dankbaar zijn voor de 5 zetels die zijn behaald. Vier jaar geleden hadden we er maar 3 dus van die kant bezien is het een mooi resultaat. Met deze zetels hebben we de komende jaren veel mogelijkheden om het ChristenUnie-geluid te laten horen en hopelijk resulteert dit de volgende keer in een mooie verkiezingsuitslag!
De afgelopen 3 jaar hebben we mooie dingen kunnen bereiken. Als ik kijk naar mijn beleidsterreinen dan is er veel gebeurd om onze samenleving duurzamer te maken zoals investeringen in energiebesparing, duurzame energie en elektrisch rijden. Ook zijn procedures versneld. Het duurt vaak wel 15 jaar voordat een weg of spoorlijn wordt gerealiseerd. Er zijn een aantal belangrijke wetsvoorstellen aangenomen om deze procedures te versnellen (doel is: halvering van de proceduretijd) en er zullen nog verdere aanpassingen volgen.
Daarnaast staat het openbaar vervoer en dan met name het spoor weer op de agenda. Was er eerst slechts een groeidoelstelling van 1% en waren er geen investeringen meer gepland, nu is dat opgeschroeft naar 5% en wordt er de komende jaren 4,5 miljard extra geinvesteerd in het spoor. Deze week werd bekend dat dit betekent dat er straks 6 intercities + 6 sprinters per uur kunnen gaan rijden tussen Uitgeest, Amsterdam, Utrecht en Geldermalsen en tussen Den Haag en Rotterdam.
Ook is er dankzij een ChristenUnie motie geld gekomen voor regionale spoorlijnen, wordt er dankzij een initiatiefnota die ik heb geschreven voor Ernst Cramer veel positiever gedacht over de bouw van nieuwe stations en komt er dankzij wederom een ChristenUnie-motie een nieuwe visie op regionaal openbaar vervoer. Ook voor de binnenvaart hebben we een paar mooie resultaten geboekt.
Een grote groep vrijwilligers heeft zich ingezet voor de campagne. Op deze plaats wil ik speciaal de mensen bedanken die mij hebben geholpen. Zelfs op Urk zijn een aantal folders van mij verspreid... Hoeveel voorkeursstemmen ik heb wordt waarschijnlijk morgen bekend. Ik schat zelf in dat ik het doel van 1000 stemmen dat ik gekscherend heb genoemd niet heb gehaald. Maar we zullen zien :)
maandag 14 juni 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten