Slob is verbaasd dat er niet geleerd is van vergelijkbare incidenten in het verleden. Zo waren er in 2002 een maand lang vertragingen rond Alphen aan de Rijn door een tekort aan onderdelen. De gevolgen zijn nu veel groter omdat het om het drukste punt in ons spoorwegnet gaat. "Ik moet er niet aan denken als niet één, maar alle vier de sporen bij Schiphol maandenlang zouden uitvallen. Dat zou een waar verkeersinfarct opleveren! Er zijn nu door de vakantie minder forenzen, maar ik houd mijn hart vast wat er gebeurt als straks de drukte in de spits weer toeneemt.”
De ChristenUnie wil daarom dat minister Eurlings ProRail op het matje roept. Slob: "Kritieke onderdelen moeten op voorraad zijn. We zijn wel in staat wegen in één of hooguit een paar nachten te repareren. Waarom lukt dat niet bij het spoor?"
Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over langdurige storing Schipholtunnel.
- Kent u het bericht "Reparatie Schipholtunnel gaat maanden duren”? [1]
- Herinnert u zich uw antwoorden op de vragen van het lid Gerkens (SP) over railinfrabeheer en vertragingen? [2]
- Waarom is pas een week na het ontstaan van de schade in de Schipholspoortunnel bekend geworden dat er een tekort aan reservemateriaal is en dat de storing daardoor nog maanden gaat duren?
- Is dit tekort ontstaan bij ProRail of bij de spooraannemers?
- Hoe groot is de schade voor NS en de maatschappelijke schade per maand voor het niet beschikbaar zijn van 1 spoor in de tunnel?
- Vindt u nog steeds de maatregelen om te zorgen dat er geen vertragingen ontstaan door een tekort aan materieel of reserveonderdelen voldoende?
- Bent u bereid ProRail aan te spreken over de langdurige uitval van treinen?
[1] NU.NL 19 juli 2010, http://www.nu.nl/binnenland/2295712/reparatie-schipholtunnel-gaat-maanden-duren.html
[2] Kamerstuk 1632 vergaderjaar 2001-2002
Geen opmerkingen:
Een reactie posten