FrankVisser.NL
Frank Visser op Twitter Frank Visser op Facebook Frank Visser op Hyves Frank Visser op Youtube Frahk Visser op LinkedIn
 

donderdag 1 juli 2010

ChristenUnie wil inzicht in ambities energiebesparing spoor

De ChristenUnie-fractie is teleurgesteld over de antwoorden van minister Eurlings op Kamervragen over energiebesparing op het spoor. Arie Slob: “De minister heeft alleen een samenvatting gestuurd dat veel vragen oproept, maar weigert het complete plan naar de Kamer te sturen.” De ChristenUnie heeft daarom de commissie Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer voorgesteld de minister opnieuw naar het plan te vragen. Arie Slob: “De spoorwegen zijn een grote energieverbruiker. Willen we de landelijke doelen halen dan zal ook het spoor mee moeten doen”

Zowel NS als ProRail zijn bezig met diverse projecten om te komen tot energiebesparing maar de ChristenUnie-fractie heeft de indruk dat er nog onvoldoende is gekeken naar integrale energiebesparing op het spoorsysteem: waar vervoerders en spoorbeheerder elkaar kunnen versterken om te komen tot meer energiebesparing. Arie Slob “Het is natuurlijk leuk dat ProRail aan de slag wil met windmolens en zonne-energie maar hun specialisme is het spoor en daar is nog zoveel meer mogelijk.” Ook is nog onduidelijk wat de kosten zijn terwijl de Kamer eerder in een motie van ChristenUnie en CDA heeft gevraagd om een kosten/batenanalyse. Tenslotte zijn voor de hand liggende maatregelen zoals elektrificatie van diesellijnen nog niet onderzocht.

De ChristenUnie wil nu snel helderheid over de plannen van NS en ProRail. Arie Slob: “Eind 2010 loopt de vigerende meerjarenafspraak energie-efficiëntie van ProRail af. Dat roept de vraag op welke afspraken er voor de komende jaren gemaakt gaan worden. Ik wil daarom graag zo snel mogelijk na het zomerreces met de minister hierover spreken.”

Namens de commissie V&W zullen de volgende verzoeken aan de minister worden gedaan:
  1. Alsnog het energiebesparingsplan van de spoorsector naar de Kamer te sturen
  2. De Kamer te informeren over de stand van zaken rond een nieuwe meerjaren afspraak energie-efficiëntie van ProRail en de rol van de Kamer daarbij
  3. De Kamer alvorens over te gaan tot het maken van de nieuwe meerjaren afspraak het aangekondigde aanvullende onderzoek van AgentschapNL te sturen
  4. De Kamer te informeren in hoeverre afspraken over energie-efficiëntie ook onderdeel uitmaken van de in voorbereiding zijnde vervoerconcessie voor het Hoofdrailnet vanaf 2015
  5. De stelling uit de beantwoording van de kamervragen toe te lichten dat “Inkoop van groene elektriciteit vooralsnog niet leidt tot meer productie van duurzame elektriciteit” en aan te geven met ingang van welk jaar het mogelijk is dat NS en ProRail volledig zijn overgestapt op groene stroom en wat daarvoor nog de belemmeringen zijn
  6. De Kamer te informeren in hoeverre het bovenleidingnet momenteel geschikt is om remenergie welke wordt teruggeleverd ook daadwerkelijk nuttig te gebruiken zodat energiebesparing plaatsvindt en indien dit nog onvoldoende het geval is of ProRail in haar energiebesparingsplan maatregelen heeft opgenomen om dit doel wel te bereiken
  7. Of hij bereid is de maatschappelijke kosten en baten van elektrificatie van diesellijnen mede in het licht van de energiebesparingsdoelen te onderzoeken en daarbij ook te kijken naar innovatieve alternatieven zoals hybride modellen en elektrificatie rond alleen de stations aangezien het optrekken en afremmen van treinen het meeste energie kost (zoals voorgesteld in het artikel “Tram rijdt straks op energie van de remmen” Parool, 26 juni 2010)
Dit bericht heb ik geschreven als beleidsmedewerker van de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten