FrankVisser.NL
Frank Visser op Twitter Frank Visser op Facebook Frank Visser op Hyves Frank Visser op Youtube Frahk Visser op LinkedIn
 

donderdag 1 juli 2010

ChristenUnie: houd overstappen makkelijk

De ChristenUnie wil dat overstappen na invoering van de OV-chipkaart net zo makkelijk blijft als nu. Arie Slob: “Ik ben blij dat de minister nu bij de vervoerders gaat afdwingen dat reizigers niet te maken krijgen met een dubbel opstaptarief. Tot die tijd moet van de minister het papieren treinkaartje blijven bestaan. Maar er blijft dan nog steeds een probleem met de verschillende in- en uitcheckpaaltjes”

Treinreizigers die straks reizen met verschillende vervoerders krijgen te maken met verwarrende overstapsituaties. Arie Slob: “Stap je over van een NS trein op een andere NS trein dan hoef je niets te doen. Stap je over van een NS-trein op een trein van bijvoorbeeld Synthus dan moet je eerst uitchecken bij NS en dan inchecken bij Synthus. Het gevolg is dat op sommige stations verschillende paaltjes of poortjes komen te staan. Dat is niet klantvriendelijk.”

Dat dit verwarrend is voor treinreizigers is al een paar jaar bekend maar er is nog geen oplossing. De vervoerders kijken vooral naar een betere bewegwijzering. Arie Slob: “Dan nog kan het fout gaan en kan de reiziger te veel betalen.” Volgens de ChristenUnie moeten de vervoerders de klant niet opzadelen met het probleem. “Het treinnet moet zich voor de reiziger presenteren als één systeem. Er zijn maar een paar stations waar verschillende vervoerders gebruik maken van dezelfde perrons. De vervoerders moeten dit onderling kunnen regelen. Het gaat slechts om een fractie van het totaal aantal reizen”.

Op voorstel van de ChristenUnie heeft de commissie Verkeer en Waterstaat daarom de volgende vragen gesteld aan minister Eurlings:
  1. Wordt er momenteel nog gewerkt aan een structurele oplossing voor de verschillende overstapsituaties in de railketen bovenop de maatregelen via signing en branding? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer komt deze structurele oplossing beschikbaar? 
  2. Is uw stelling dat reizigers zich over de concessiegrenzen heen bewegen en moeten kunnen rekenen op een eenduidige aanpak ook van toepassing op de overstapsituaties in de railketen (trein-trein en trein-metro/lightrail)? Zo nee, waarom niet?
  3. Bent u bereid in de aangekondigde AMvB de verplichte acceptatie van het papieren kaartje op te nemen totdat het probleem van de overstapsituaties opgelost is?
  4. Bent u bereid tegelijkertijd de door u ingestelde onafhankelijke commissie ook de opdracht te geven een structurele oplossing te bieden voor de overstapsituaties vanuit het perspectief van de reiziger?
Dit bericht heb ik geschreven als beleidsmedewerker van de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten