Frank Visser, schaduwfractielid van ChristenUnie Haarlem: "Het probleem wordt veroorzaakt door de verschillen tussen de CAO’s. Hierdoor mogen touringcarchauffeurs o.a. per dag meer uren maken. Er wordt tussen werkgevers en werknemers al jaren gesproken om te komen tot één CAO, maar daar zit nog niet echt voortgang in".
In de Kamervragen wordt minister Eurlings onder andere gevraagd of er zal zicht is op één CAO en of touringcarchauffeurs aan dezelfde eisen moeten voldoen als gewone buschauffeurs bijvoorbeeld als het gaat om lijnenkennis. Frank Visser: "De service voor reizigers mag niet achteruit gaan".
Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over onderaanbesteding in het regionale OV.
- Kent u het berichten “Toerboeren op Connexxionbus” [1] en herinnert u zich uw antwoorden op de kamervragen over beunhazerij in het openbaar vervoer [2]?
- Is de mogelijkheid van onderaanbesteding opgenomen bij de inschrijving op de concessies “Amstelland en Meerlanden” en “Haarlem-IJmond”?
- Wat zijn de verschillen in maximale rijtijden tussen chauffeurs die rijden in het streekvervoer via de CAO besloten vervoer en chauffeurs die rijden via de CAO stads- en streekvervoer? Klopt het dat de eerste groep 11 uur per dag mag werken en de laatste groep maximaal 9 uur?
- Deelt u de mening dat nieuwe acties in het openbaar vervoer voorkomen moeten worden? Heeft u inmiddels hierover contact gehad met de stadsregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland?
- Vindt u het acceptabel dat buslijnen worden overgedaan aan onderaannemers terwijl chauffeurs van Connexxion worden verplicht snipperdagen op te nemen?
- Wat is de stand van zaken in de ontwikkeling richting één CAO voor het gehele regionale OV inclusief multimodaal en besloten vervoer?
- Wat betekent onderaanbesteding voor de kwaliteit van het regionaal openbaar vervoer? Deelt u de mening dat alle chauffeurs in het regionaal openbaar vervoer en dus ook chauffeurs die werken voor onderaannemers moeten beschikken over lijnenkennis?
- Deelt u onze opvatting dat de WP2000 zo moet worden aangepast dat de kwaliteit van het openbaar vervoer voorop staat en er niet wordt geconcurreerd op arbeidsvoorwaarden door de CAO ook van toepassing te verklaren voor onderaannemers? Zo nee, waarom niet?
- Bent u ermee bekend dat de spitsbussen in de regio IJmond worden uitgevoerd door onderaannemers en het reizen op de OV-chipkaart in deze bussen niet mogelijk is?
- Vindt u het acceptabel dat reizen met de OV-chipkaart in deze bussen niet mogelijk is terwijl in de aangrenzende concessie strippenkaarten niet meer worden geaccepteerd?
[1] Parool, 26 juni 2010
[2] Ingezonden 14 december 2009, Kamerstuk 1531
Geen opmerkingen:
Een reactie posten