Als het aan de SP en de ChristenUnie ligt, rijden de treinen tussen Utrecht en Amsterdam zo snel mogelijk 200 kilometer per uur. Dat was oorspronkelijk ook de bedoeling, maar demissionair minister Eurlings lijkt die ambitie te hebben laten vallen. "Auto's mogen van het nieuwe kabinet straks harder rijden, die daadkracht zien we ook graag terug op het spoor", aldus CU-Kamerlid Arie Slob in Sp!ts
door Margreet van Beem
De partijen stellen dat de twee buitenste sporen van het traject en het beveiligingssysteem, dat binnenkort beschikbaar is, de snelle treinen aankunnen.
Stijging reizigers
"Bovendien keurt de minister zelf elk jaar de vervoersplannen goed. Hij kan de NS ook dwingen harder te gaan rijden", zegt SP-Kamerlid Farshad Bashir. Als de minister serieus is met zijn plannen voor het spoor stijgt het aantal reizigers met 17%. "Dan zal de NS sowieso nieuwe treinen moeten kopen en kunnen ze ook wel een paar treinen kopen die harder kunnen."
Ziet de minister de snellere treinen toch niet zitten, dan gaan SP en CU hem dat verzoeken in een motie.
Bovenstaand artikel is vandaag verschenen op de voorpagina van Sp!ts naar aanleiding van het vandaag te houden debat over het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer in de Tweede Kamer
donderdag 7 oktober 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten