Een deel van de capaciteitsproblemen en als gevolg daarvan regelmatig terugkerende vertragingen komt omdat delen van het traject Zwolle-Emmen enkelsporig zijn waardoor vertraging van de ene trein al snel gevolgen heeft voor de trein uit de tegengestelde richting. Kleine stukken van het spoor verdubbelen zou dit probleem kunnen oplossen.
Een groter knelpunt is echter dat ten noorden van Zwolle een deel van het traject gedeeld wordt met de verbinding Zwolle-Meppel-Groningen/Leeuwarden. In verband met aansluitingen moeten alle treinen uit de richtingen Groningen, Leeuwarden en Emmen ongeveer tegelijk moeten aankomen en vertrekken op Zwolle. Dat is in principe mogelijk maar doordat de trein uit de richting Emmen bij de aansluiting bij Herfte beide sporen richting Meppel gelijkvloers moet kruisen is dit erg lastig en vertragingsgevoelig.
Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over spoorcapaciteit Zwolle – Herfte Aansluiting - Emmen.
- Herinnert u zich de uitspraken van de voormalige staatssecretaris dat er een capaciteitstekort is op het traject Zwolle-Emmen, dat hiervoor uitbreiding van de capaciteit nodig is en dat dit probleem opgelost is voordat de nieuwe vervoerder gaat rijden? (1)
- Waarom is dit traject door ProRail nog steeds niet overbelast verklaard en is er nog steeds geen capaciteitsanalyse en een capaciteitsvergrotingsplan gemaakt conform de Motie Cramer (2) en EU-richtlijn 2001/14 (3) en ondanks vragen hierover in diverse AO’s (4) en in de ChristenUnie-notitie “Slimmer, sneller en zuiniger op het spoor” (5) ?
- Deelt u de mening dat de capaciteitstekorten op de Vechtdallijnen zondermeer in december 2012 opgelost hadden kunnen zijn als ProRail onmiddellijk in 2007 was overgegaan tot overbelastverklaring en het opstellen van een capaciteitsanalyse en een capaciteitsvergrotingsplan en was begonnen met de uitvoering van de maatregelen zoals door Rijk en provincie overeengekomen? Zo nee, waarom niet?
- Deelt u nog steeds de eerdere conclusie dat bij het uitblijven van inframaatregelen de nieuwe vervoerder geen punctuele dienstregeling kan rijden, zowel niet in de huidige halfuursdienst als in de overeengekomen nog ambitieuzere dienstregeling met een extra stop van de sneltrein in Mariënberg en extra treinen Zwolle-Coevorden in de spitsrichting (6) ?
- Zijn de vereiste maatregelen - waarvoor Rijk en provincie allebei in 2007 de helft van de benodigde investering beschikbaar hebben gesteld - gegarandeerd uitgevoerd wanneer de nieuwe vervoerder in december 2012 gaat rijden? Zo nee, wat is uw mening daarover, wanneer zijn de maatregelen dan wel uitgevoerd, welke consequenties heeft dit voor de reizigers en welke versnellingen zijn er nog mogelijk?
- Hoe is het mogelijk om een budget voor verbetermaatregelen vast te stellen als er geen capaciteitsanalyse heeft plaatsgevonden? Op welke wijze wordt dan de integraliteit met bijvoorbeeld het samenlooptracé Zwolle - Herfte Aansluiting (Motie Koopmans c.s. (7)), het railgoederenvervoer naar Coevorden, de samenhang met Almelo-Mariënberg en de ambities van de regio geborgd? Onderschrijft u de noodzaak van een gedegen capaciteitsanalyse?
- Bent u bereid ProRail op te dragen het traject Zwolle-Emmen terstond overbelast te verklaren en in samenwerking met de provincies Overijssel en Drenthe en de vervoerder versneld een capaciteitsanalyse en een gefaseerd capaciteitsvergrotingsplan op te stellen, en de uitkomsten daarvan mee te nemen in het overleg en de besluitvorming over de invulling van het laatste deel van de Motie-Koopmans c.s.?
1) Verslag Nota-overleg MIRT-projectenboek 2008, 17.12.2007, 31200 A nr. 72, p70
2) http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteit%20treinpaden/Overbelastverklaringen
3) Motie Cramer aangaande overbelastverklaringen, 30-10-2007, 29893 nr. 56
4) Verslag AO Beheer/vervoerplan 19.02.2009, 29984 Nr. 169, p3 + p18 en verslag AO Spoor 20.05.2009, 29984 nr. 182, p13
5) Antwoord van ProRail op aanbevelingen 28 van de ChristenUnie (bijlage bij 29984 nr. 164, 22-12-2008)
6) http://www.arriva.nl/nieuws/nieuwsarchief/overzicht/2/nieuwsdetail/665/treinvervoer-vechtdallijnen-in-2012-naar-arriva/?tx_ttnews%5BpS%5D=1278862979&cHash=90c2275bca
7) Motie-Koopmans c.s. 27658 nr. 41
2) http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteit%20treinpaden/Overbelastverklaringen
3) Motie Cramer aangaande overbelastverklaringen, 30-10-2007, 29893 nr. 56
4) Verslag AO Beheer/vervoerplan 19.02.2009, 29984 Nr. 169, p3 + p18 en verslag AO Spoor 20.05.2009, 29984 nr. 182, p13
5) Antwoord van ProRail op aanbevelingen 28 van de ChristenUnie (bijlage bij 29984 nr. 164, 22-12-2008)
6) http://www.arriva.nl/nieuws/nieuwsarchief/overzicht/2/nieuwsdetail/665/treinvervoer-vechtdallijnen-in-2012-naar-arriva/?tx_ttnews%5BpS%5D=1278862979&cHash=90c2275bca
7) Motie-Koopmans c.s. 27658 nr. 41
Geen opmerkingen:
Een reactie posten