De Haarlemse garage heeft geen sprinklers omdat deze in geen enkel gebouw in Nederland verplicht zijn. Het Kamerlid verbaast zich hierover. Ortega-Martijn: ,,In veel andere westerse landen geldt al lang een plicht. In Nederland moeten verzekeraars het eisen of komen sprinklers pas in beeld als de brandweer of de gemeente het vraagt, maar er zijn verschillende richtlijnen en het is de vraag of de computermodellen die gebruikt worden wel voldoende zijn.” Het Kamerlid constateert dat een veel gebruikt model voor simulatie van rook- en hitteverspreiding in garages uitgaat van het gelijktijdig in brand staan van 3 auto’s. Ortega-Martijn: ,,In Haarlem zijn 26 auto’s uitgebrand. Natuurlijk moet deze brand nog worden onderzocht en kun je absolute veiligheid niet garanderen, maar ik wil graag weten of de huidige modellen voldoende garanties bieden voor de niet ondenkbare situatie dat een brand snel overslaat naar meerdere auto’s.”
De ChristenUnie roept de ministers in Kamervragen daarom op om te komen met duidelijke normen komen voor parkeergarages en andere grote bouwwerken. Ortega-Martijn: ,,Er is meer standaardisering mogelijk.” Het Kamerlid verwijst daarbij naar de recente discussie over de veiligheid van wegtunnels. ,,Daar zie je oneindige discussies tussen het Rijk, de commissie tunnelveiligheid, brandweer en gemeenten over de veiligheid. De minister moet zorgen dat zo’n discussie niet ook gaat ontstaan bij parkeergarages”.
Volgens het Kamerlid moet de bouwregelgeving daarnaast ook meer worden benadert vanuit risico’s niet alleen in het gebouw zelf, maar ook in de directe omgeving. Ortega-Martijn: ,,Bouwwerken worden steeds complexer, zijn vaak multifunctioneel en er wordt steeds meer ondergronds gebouwd. Dat betekent dat je niet alles kunt vatten in normen.” Over 5 tot 8 jaar wordt volgens de begroting een risicobenadering in de regelgeving geïntroduceerd. “Ik wil van de ministers weten waarom deze herziening nog zo lang moet duren.”
- Kent u het bericht "Technisch mankement auto mogelijk oorzaak brand” (1) en “Geen sprinkler in uitgebrande parkeergarage” (2) ?
- Kent u het TNO-Efectis rapport “Onderzoek brand parkeergarage Lloydstraat Rotterdam” naar aanleiding van de brand op 1 oktober 2007? (3) Kunt u aangeven of alle aanbevelingen uit dit rapport, zoals het verplichten van branddetectie in parkeergarages onder gebouwen, inmiddels zijn uitgevoerd en indien dit niet het geval is, wat hiervoor de reden is?
- Klopt het dat in Nederland volgens de huidige veiligheidsnormen er geen sprinklerplicht geldt voor garages of andere grote bouwwerken en dat dit slechts bij bouwwerken boven de 70 meter op basis van de gemeentelijke beleidsvrijheid om gelijkwaardigheid in te vullen geadviseerd kan worden?
- Klopt het dat sprinklerinstallaties bij grotere compartimenten zoals in parkeergarages pas als mogelijke oplossing in beeld komen om op een gelijkwaardige wijze te voldoen aan de eis van brandcompartimentering?
- Waarom wordt in de bouwregelgeving in Nederland alleen uitgegaan van het bouwkundig beperken van de brand (door het toepassen van brandwerende compartimentscheidingen) en niet zoals in de meeste landen gebeurt bij grotere of complexere gebouwen uitgegaan van sprinklerinstallaties om de brand te beperken?
- Kunt u globaal aangeven hoe de eisen in andere EU-lidstaten zijn ten aanzien van sprinklerinstallaties voor ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen, parkeergarages en andere grote bouwwerken en hoe dat verschil verklaart wordt?
- Klopt het dat bouwkundige scheidingen bij een brand in meer gevallen niet goed functioneren dan dat sprinklerinstallaties falen?
- Klopt het dat de Richtlijn Brandveiligheid grote brandcompartimenten, welke thans wordt omgezet in een NEN-norm, alleen geldt voor gebouwen met een industriefunctie en dus niet voor parkeergarages?
- Deelt u de mening dat er daardoor onduidelijkheid is over de exacte normen voor parkeergarages en dat de feitelijke beoordeling van de brandveiligheid wordt overgelaten aan het overleg hierover tussen brandweer en gemeente met gebruik van diverse modellen?
- Klopt het dat het CFD model (Computational Fluid Dynamics) dat wordt gebruikt om rook- en hitteverspreiding in garages te simuleren uitgaat van het brandvermogen van slechts 3 auto’s die gelijktijdig in brand staan? Is dit aantal voldoende gezien de brand in de Haarlemse garage waar 26 auto’s zijn uitgebrand?
- Klopt het dat in de NVBR-richtlijn de minimale doorzoektijd bij brand in parkeergarages 1 uur is terwijl de bouwregelgeving uitgaat van een doorzoektijd van 30 minuten? Deelt u de mening dat aanpassing van de normen voor doorzoektijd nodig is zodat er een duidelijke norm is?
- Deelt u de mening dat parkeergarages, mede doordat deze steeds vaker geïntegreerd zijn in andere bouwwerken en (gedeeltelijk) ondergronds worden gerealiseerd, niet goed passen in de huidige functiecategorieën van het Bouwbesluit?
- Bent u bekend met het feit dat in Zweden reeds enkele jaren wordt gewerkt met een risicogerichte benadering in de regelgeving waarbij in aanvulling daarop een aantal verplichte standaardoplossingen is bepaald?
- Wat is de reden dat u verwacht dat in Nederland pas over 5 tot 8 jaar een dergelijke regelgeving kan worden geïntroduceerd? (4)
- Deelt u de mening dat net als bij tunnelveiligheid ook voor brandveiligheid in bouwwerken zoals parkeergarages meer standaardisatie in aanvulling op het consequent doorvoeren van een risicobenadering vereist is?
- Bent u bereid als onderdeel van deze standaardisatie de bouwregelgeving aan te passen zodat in complexere gebouwen waar het optreden door de hulpdiensten uiterst risicovol is en in gebouwen waar minder zelfredzamen verblijven zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen, parkeergarages en andere grote bouwwerken sprinklers verplicht worden?
1) Haarlems Dagblad, 27 oktober 2010, http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article6537881.ece/Technisch-mankement-auto-mogelijke-oorzaak-brand-%28update-met-exclusieve-foto's-Appelaar%29
2) NOS Nieuws, http://nos.nl/artikel/194053-panden-haarlem-dagen-dicht-na-brand.html
3) http://www.efectis.com/refproj/rapport_0894_veiligheidsregio%20_Rotterdam.pdf
4) Rijksbegroting 2011 Wonen, Wijken en Integratie 2011, 32500 XVIII nr. 2, blz. 37
2) NOS Nieuws, http://nos.nl/artikel/194053-panden-haarlem-dagen-dicht-na-brand.html
3) http://www.efectis.com/refproj/rapport_0894_veiligheidsregio%20_Rotterdam.pdf
4) Rijksbegroting 2011 Wonen, Wijken en Integratie 2011, 32500 XVIII nr. 2, blz. 37
Ha Frank! Hoe gaat-ie!
BeantwoordenVerwijderen2. branddetectie is natuurlijk altijd goed. Grote grages zitten nabij grote gebouwen en die hebben al een doormeld-systeem, dus (doormeld-) detectie is ook tegen relatief lage kosten te realiseren. Overigens werd de autobrand Haarlem meteen gemeld, daar lag het niet aan.
3. Het ligt wat ingewikkelder. Een normale sprinklerinstallatie (dus niet deluge of verneveling) wordt niet gezien als een blussysteem maar als een brandvertagend systeem. In heel veel gebouwen waar om wat voor reden de brand- en/of rookcompartimentering niet aanwezig is of niet gegarandeerd kan worden (denk aan luchthavens waar zoveel mensen moeten vluchten dat er de facto altijd sprake zal zijn van één doorlopende ruimte) MOET er een sprinklerinstallatie in combinatie met rookgasafvoer aanwezig zijn. P-garages worden altijd gecompartimenteerd, er zijn nooit veel mensen gelijktijdig aanwezig dus dan geldt het probleem niet.
4. Dat is dus juist!
5. Dat zou inderdaad meer moeten gebeuren, maar de vraag is of P-garages onder die categorie vallen.
6. Verklaard is met een d! Bij mijn weten is er sprake van harmonisatiewetgeving dus langzamerhand worden de wettelijke eisen in de EU zo'n beetje vergelijkbaar.
7. Klopt. Branddeuren worden vaak vastgezet met de bekende wigjes, geblokkeerd door meubilair etc. In P-garages worden brandscheidende zelfsluitende deuren (vakdeformatie om daar steeds op te letten) goed gecontroleerd en niet geblokkeerd.
10. Een auto brand ca 20-30 minuten en de overslagtijd tussen naastliggende auto's bedraagt 10-15 minuten. Als er totaal 26 auto's zijn uitgebrand kan je terugrekenen dat er nooit meer dan 8 auto's gelijktijdig hebben gebrand, 4 aan elke kant. De norm van 3 auto's heeft te maken met uitgangspunt dat de brandweer na 10-15 minuten na melding met blussen kan beginnen. Echter volgens de berichten was de hitte van de eerste brandende auto al te groot. Zou kunnen duiden op gebrek aan oefening op binnen-autobranden.
15. Een risico-benadering lijkt me veel zinniger dan het lukraak verplicht stellen van sprinklerinstallaties in P-garages. Zoals bij de bewuste Alfa Romeo onstond de brand in de motorkap. Tenzij je met schuimblusinstallaties werkt of met vernevelingsinstallaties zit er zoveel brandbaar materiaal onder de (doorgaans waterdichte) motorkap dat een sprinkler niet helpt. Dus sprinkler of niet, de auto gaat branden. Vuurlast is 5 megawatt, dus je hebt per seconde per auto 2,4 liter water nodig, de koppen kunnen dan beter in de vloer dan aan het dak worden verwerkt, zodat ook brandende motoren en banden bereikt kunnen worden. 2,4 x 60 = 150 liter per minuut, en dat voor laten we zeggen 3 auto's gelijktijdig, je praat dan over een fikse sprinklercapaciteit. Aanleg, pomp, controle, certificaten, droog systeem... verdubbel de P-tarieven maar. Over alle garages omgeslagen schat ik af en toe een fikse brand maatschappelijk veel goedkoper in.
16. Prima opsomming vabn gebouwen, maar de vraag is of "Parkeergarages" daarin thuis hoort. Als ik CU was zou ik de bio-stallen daarin opnemen. Hoeveel stallen en hokken branden niet af en hoeveel dierenleed is daar wel niet mee gemoeid. Blik is vervangbaar, beton kan worden hersteld, brandweer Haarlem had groot gelijk om niet mensenlevens in de waagschaal te stellen.