FrankVisser.NL
Frank Visser op Twitter Frank Visser op Facebook Frank Visser op Hyves Frank Visser op Youtube Frahk Visser op LinkedIn
 

donderdag 17 februari 2011

ChristenUnie: Investeer in spoor Zwolle-Emmen

ChristenUnie Kamerlid Arie Slob is het zat dat er nog steeds geen investeringsplan ligt voor de spoorlijn Zwolle-Emmen. "Nu goederentreinen ineens verbannen zijn omdat ze overdag niet meer op dit drukke spoor zouden passen, is voor mij de maat vol. We spreken al jaren over de capaciteitsproblemen. De minister moet Prorail tot de orde roepen en nu eindelijk eens gaan investeren in deze spoorlijn." Het Kamerlid heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan de minister van Infrastructuur en Milieu.
 
Al jaren is bekend dat er te weinig capaciteit is om de treinen tussen Zwolle en Emmen op tijd te laten rijden. Een te groot deel van het traject is enkelsporig waardoor vertragingen al snel een sneeuwbaleffect hebben. Slob: "Een paar kilometer extra dubbelspoor en een derde spoor op het korte stuk tussen Zwolle en Herfte waar de lijn samenlooopt met de trajecten naar Leeuwarden en Groningen is voldoende om alle problemen op te lossen."
 
Onlangs werd bekend dat Prorail overdag goederenvervoer naar de railterminal Coevorden geheel verboden heeft omdat de treinen niet meer tussen de dienstregeling zouden passen. Slob: "De vraag is of ProRail dat wel mag doen. Er is bovendien niets veranderd aan de dienstregeling van de reizigerstreinen. De werkelijke reden lijkt dat ProRail de nieuwe goederenvervoerder die rijdt tussen Zwolle en Coevorden kennelijk wil dwingen om twee locomotieven in plaats van 1 in te zetten. Hiermee prijst het railgoederenvervoer zich echter uit de markt en komen er nog meer vrachtwagens op de weg. Dat is slecht voor de regionale economie waarin de railterminal Coevorden een belangrijke plaats heeft."
 
Volgens het Kamerlid is het verbod op goederenvervoer het bewijs dat er echt een capaciteitsknelpunt is tussen Zwolle en Emmen. Slob: "Volgens de wet moet ProRail dan onmiddelijk het traject overbelast verklaren en vervolgens een capaciteisanalyse uitvoeren en een capaciteisvergrotingsplan opstellen." Ondanks aandringen van de Kamer weigerde ProRail tot nu toe zo'n verklaring af te geven. Slob: "ProRail moet nu in actie komen. Anders roep ik de minister ter verantwoording."
 
Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over Euroterminal Coevorden en spoorcapaciteit Zwolle-Coevorden-Emmen (ter aanvulling op de vragen van het lid Haverkamp d.d. 11-2-2011 zaaknummer 2011Z02832)


 
  1. 1. Heeft ProRail op grond van artikel 8 van het Besluit Capaciteitsverdeling Hoofdspoorweginfrastructuur wel de bevoegdheid gedurende zo’n groot deel van de dag een spoorverbinding te sluiten voor goederenvervoer?
  2. Om hoeveel goederentreinen gaat het die nu niet kunnen rijden op de gewenste tijden?
  3. Klopt het dat deze goederentreinen niet kunnen rijden omdat de nieuwe vervoerder niet twee maar één locomotief per trein in zet?
  4. Deelt u de mening dat de capaciteit op een spoorverbinding te krap is als blijkbaar het inzetten van twee locomotieven noodzakelijk is om de dienstregeling te kunnen rijden en dat de dienstregeling bij zo’n krappe ruimte wel erg gevoelig wordt voor vertragingen?
  5. Deelt u de mening dat op grond van de regelgeving over spoorcapaciteit niet van een goederenvervoerder kan worden gevraagd twee locs in te zetten en dat railterminal Coevorden als dit wel zou worden geëist zich uit de markt zou prijzen?
  6. Herinnert u zich de antwoorden op de vragen van het lid Slob over de spoorcapaciteit Zwolle-Herfte Aansluiting-Emmen d.d. 17 november 2010?
  7. Deelt u de mening dat het niet mogelijk is gebleken om alle aanvragen voor capaciteit op deze spoorverbinding naar tevredenheid van de gebruikers af te handelen?
  8. Is de spoorverbinding Zwolle-Coevorden-Emmen op grond van de recente besluiten over het beperken van het goederenvervoer inmiddels overbelast verklaard? Zo nee, waarom niet en kunt u in dat geval onderbouwen dat u hiermee nog handelt binnen de Europese richtlijnen op dit punt en wat er dan wel moet gebeuren om deze spoorlijn overbelast te verklaren nu al jaren bekend is dat er een capaciteitsknelpunt is?
  9. Is de spoorverbinding Zwolle-Coevorden-Emmen in uw ogen robuust? Zo ja, kunt u dit onderbouwen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten