25% meer fietsverkeer in 2020 door extra fietsasfalt en stallingen
Er moet een nieuw actieplan fiets komen voor de provincie Noord-Holland. Zo moet er binnen vier jaar een netwerk liggen van fietssnelwegen tussen de steden in de noordvleugel van de Randstad (Haarlem-Zaanstad-Amsterdam-Almere-Hilversum) en moeten er meer gratis stallingen komen bij haltes van het openbaar vervoer. Hiervoor pleitte Frank Visser, kandidaat voor de Provinciale Staten namens ChristenUnie-SGP Noord-Holland tijdens het verkiezingsdebat van de Fietsersbond afdelingen Haarlem en Waterland.
ChristenUnie-SGP is de enige partij die een uitgebreide fietsparagraaf heeft opgenomen in haar verkiezingsprogramma. “Wat is er Hollandser dan fietsen? Toch is in andere Europese steden het fietsbeleid zo langzamerhand ambitieuzer dan hier!” De afgelopen vier jaar is door de provincie 40 miljoen euro gereserveerd voor de aanpak van de grootste knelpunten. “Prima, maar in 2012 is dit geld op. De VVD noemt dit als enige fietsactiepunt in haar programma, terwijl dit geld dus al lang is uitgegeven”.
Volgens ChristenUnie-SGP zijn er nog veel knelpunten die opgelost moeten worden en is extra geld nodig. “Dit moet toch kunnen als je ziet hoeveel geld er naar nieuwe wegen gaat”. Er wordt de komende jaren in de regio miljarden geïnvesteerd in het wegennet zoals de 2e Coentunnel, de Westrandweg (A5), de verlegging van de A9 bij Badhoevedorp en de verbreding van de A6 en A9. Fietsers komen er volgens ChristenUnie-SGP echter bekaaid vanaf. “En dat terwijl een kwart van alle verplaatsingen per fiets is”, aldus Visser. ChristenUnie-SGP wil daarom niet alleen extra asfalt voor auto’s, maar vooral ook voor de fiets.
De meeste politieke partijen pleiten voor een goed fietsbeleid, maar maken dit in hun programma niet concreet. Frank Visser: “Wij stellen een heldere doelstelling: 25% meer fietsverkeer in 2020. Hiervoor is meer nodig dan alleen het goed onderhouden van fietspaden. Er moeten ook meer oplaadpunten komen voor de elektrische fiets en meer gratis stallingen bij bushaltes en stations. Met name bij stations zijn nog duizenden extra stallingen nodig.”
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de meeste fietspaden, maar de provincie kan een belangrijke aanjaagfunctie hebben volgens ChristenUnie-SGP. “Vaak subsidieert de provincie 90% van de extra kosten als een gemeente bij de herinrichting van een weg ook gelijk een fietspad realiseert”. Daarnaast zijn er nieuwe verbindingen nodig tussen de steden. Vooral op afstanden tot 7,5 kilometer liggen er veel mogelijkheden voor de fiets. “Deze afstand is goed te fietsen. Toch is 50% van alle autoritten korter. Fietsverbindingen zijn kennelijk niet aantrekkelijke genoeg”, aldus Visser.
Voor het woon-werkverkeer moeten daarom volgens ChristenUnie-SGP een netwerk van fietssnelwegen worden aangelegd: nieuwe verbindingen zonder stoplichten tussen de steden waarbij fietsers minder hoeven om te rijden. Er zijn al plannen voor een fietssnelweg tussen Haarlem en Amsterdam. “Wat ons betreft blijft het niet bij deze ene route. Ook verbindingen naar de Amsterdamse Zuidas en tussen Hoofddorp en Schiphol, Zaanstad en Amsterdam en Schiphol en Amsterdam moeten fietsvriendelijker.
dinsdag 15 februari 2011
Investeer in fietssnelwegen
Labels:
Haarlem,
Nieuws,
Noord-Holland
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten