FrankVisser.NL
Frank Visser op Twitter Frank Visser op Facebook Frank Visser op Hyves Frank Visser op Youtube Frahk Visser op LinkedIn
 

dinsdag 1 februari 2011

ChristenUnie: snel 4 treinen Zwolle-Leeuwarden

De ChristenUnie in de Tweede Kamer wil van minister Schultz duidelijkheid over extra treinen tussen Zwolle en Leeuwarden. Kamerlid Esme Wiegman-Van Meppelen Scheppink heeft schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van berichten in de Leeuwarder Courant dat het overleg tussen NS, ProRail en de provincie niet wil vlotten.
Esme Wiegman: “Vorig jaar is door de voltallige Tweede Kamer een motie van mij aangenomen dat naast de geplande extra trein tussen Zwolle en Groningen ook de 3e en 4e trein naar Leeuwarden er snel moet komen. De minister heeft zelfs geld beschikbaar voor een startsubsidie. Ik snap dan ook niet dat dit overleg zo lang moet duren”.

De ChristenUnie-fractie vraagt de minister om snelle besluitvorming zodat de 3e trein kan gaan rijden als de Hanzelijn opengaat in 2012. De ChristenUnie streeft er naar dat de extra treinen uiteindelijk ook worden opgenomen in de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet die ingaat in 2015. Binnenkort zal het kabinet hierover afspraken maken met NS.
Vragen van het lid Wiegman-Van Meppelen Scheppink (ChristenUnie) aan de minister van Infrastructuur & Milieu over extra treinen tussen Leeuwarden en Zwolle.
  1. Kent u het bericht ‘GS: treinen Arriva op traject Zwolle’? (1)
  2. Herinnert u zich de met algemene stemmen aangenomen motie Wiegman-Van Meppelen Scheppink / De Rouwe (32123 A nr. 117) over de spoorverbinding Leeuwarden-Zwolle?
  3. Wat is de stand van zaken van het overleg tussen NS, ProRail en de provincie Fryslan over de 3e en 4e trein tussen Zwolle en Leeuwarden ?
  4. Wanneer is het onderzoek van NS en ProRail afgerond? Wanneer moet uiterlijk de beslissing vallen zodat de derde trein met ingang van de start van de Hanzelijn kan gaan rijden?
  5. Klopt het dat de inzet van een derde trein € 4 mln tot € 5 mln euro per jaar kost? Kunt u aangeven waardoor deze hoge kosten worden verklaard?
  6. Wat is uw mening over de stelling van NS dat de provincie moet opdraaien voor de extra kosten? Kunt u hierbij ingaan op het feit dat het hier gaat om een verbinding over het hoofdrailnet?
  7. Waarom kent de NS minder prioriteit toe aan deze verbinding terwijl hier in de Kamermotie juist op is aangedrongen?
  8. Welke acties heeft u genomen richting NS om te zorgen dat de derde trein Zwolle-Leeuwarden bij de start van de Hanzelijn eind 2012 wordt geïntroduceerd en zo spoedig mogelijk ook de 4e trein?
  9. Klopt het dat er binnen het Actieplan Spoor nog budget beschikbaar is voor extra treinen nu de startsubsidie voor de 4e trein tussen Groningen en Zwolle voor 2010-2012 niet is uitgegeven en deze subsidie voor deze verbinding niet meer nodig is?
  10. Bent u bereid om voor de jaren 2013 en 2014 aan de NS een startsubsidie te verlenen voor de extra treinen tussen Leeuwarden en Zwolle?
  11. Bent u bereid om de 3e en de 4e trein op te nemen in de concessie aan de NS die in 2015 ingaat?
1) Leeuwarder Courant, 31 januari 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten