Er ligt volgens het Kamerlid een afspraak dat in de overgangsperiode de Waterpolitie door zou gaan met handhaven. De Dienst Waterpolitie en de Rivierpolitie Rotterdam hebben echter eind 2010 besloten onmiddellijk hiermee te stoppen omdat de inspectie Verkeer en Waterstaat te weinig deed met de boeterapporten. Slob: “Het grootste deel van de boetes verdween door discussies over procedures in de prullenbak. Ik wil weten waarom de minister hier niet heeft ingegrepen. Dit raakt de geloofwaardigheid van de handhavers!”
De gewijzigde organisatie van de handhaving moet leiden tot meer efficiëntie. Bovendien kan de Waterpolitie zich meer richten op opsporing. Slob: “Hier is best wat voor te zeggen, zeker als dit ook leidt tot minder administratieve lasten voor schippers. Maar de vraag is of het echt efficiënter is. Er zijn door Rijkswaterstaat allemaal nieuwe patrouillevaartuigen aangeschaft terwijl de Waterpolitie nu juist moet gaan snijden in het materieel. Nog geen jaar na de wijziging van de handhavingsstructuur wil Rijkswaterstaat nu bovendien weer gaan bezuinigen.”
Vorige week sprak het hoofd van de Waterpolitie in de Binnenvaartkrant zijn zorgen uit over de gevolgen voor de veiligheid op het water van de nieuwe handhavingsstructuur. Slob: “Ik wil weten wat de minister hiervan vindt. De samenwerking tussen de verschillende diensten moet in ieder geval snel verbeteren.”
Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over handhaving door waterpolitie, Rijkswaterstaat en Inspectie Verkeer en Waterstaat van de binnenvaartsector.
- Kent u het bericht Hoofd Waterpolitie: "Zorgen om veiligheid na overdracht controles"? (1)
- Kunt u aangeven in hoeverre de overgang van handhavingstaken van de Dienst Waterpolitie naar IVW en Rijkswaterstaat heeft geleid tot meer efficiency?
- Blijft er door de verschuiving van taken wel voldoende nautisch specialisme bij de Waterpolitie?
- Houdt de Waterpolitie zo wel een voldoende informatiepositie in de scheepvaart om haar taken in de criminaliteitsbestrijding waar te maken ?
- Klopt het dat Rijkswaterstaat in de net opgetuigde handhavingsdienst bij IVW en RWS weer flink (ongeveer 16 %) gaat snijden?
- Kunt u aangeven hoeveel boeterapporten Binnenvaartwet er in het overgangsjaar 2010 door de Dienst Waterpolitie en de Rivierpolitie Rotterdam zijn opgemaakt en hoeveel daarvan uiteindelijk hebben geleid tot een boete?
- Bent u er mee bekend dat veel boeterapporten door IVW op grond van kwaliteitseisen zijn afgekeurd?
- Klopt het dat IVW de richtlijnen in 2010 diverse keren heeft gewijzigd en desondanks boeterapporten die niet voldeden niet heeft teruggestuurd naar de waterpolitie om tekortkomingen aan te passen?
- Klopt het dat de Dienst Waterpolitie en de Rivierpolitie Rotterdam in november daarom hebben besloten met onmiddellijke ingang te stoppen met de bestuurlijke handhaving van de Binnenvaartwet? Zo ja, bent u hierover geïnformeerd en welke acties heeft u vervolgens ondernomen?
- Deelt u de mening dat deze werkwijze de geloofwaardigheid van de handhavers op het spel zet?
- Deelt u de zorgen van het hoofd van de waterpolitie over de gevolgen voor de veiligheid op het water van de verschuiving van de handhaving van de vaar- en rusttijden en de bemanningssterkte? Zo nee, kunt u dit onderbouwen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten