De OV-chipkaart moet op termijn worden omgevormd tot een mobiliteitskaart waarbij de reiziger zelf kan kiezen bij welk bedrijf hij deze kaart aanschaft. Dit stelde ChristenUnie Kamerlid Arie Slob vandaag voor in een debat over de OV-chipkaart. “Je moet met dezelfde kaart niet alleen kunnen reizen in het openbaar vervoer, maar ook poolauto’s huren, de taxi gebruiken, parkeren op het P&R terreinen. Werkgevers zouden via zo’n kaart persoonsgebonden mobiliteitsbudgetten kunnen beheren. Bovendien blijkt uit onderzoek dat dergelijke kaarten miljarden euro’s kunnen besparen, files terugdringen en het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren”, aldus Slob
Momenteel biedt alleen het bedrijf Trans Link Systems dat eigendom is van een aantal vervoerders de OV-chipkaart aan. Slob: “Als je zorgt dat het systeem zelf landelijk goed geregeld is zouden er best meerdere aanbieders kunnen komen die de mobilist interessante mobiliteits producten bieden. Vervoerders kunnen zich dan richten op waar ze voor zijn opgericht: het comfortabel en snel vervoeren van mensen”. Nu er in verband met de kraak van de huidige chip op de OV-chipkaart toch wordt gewerkt aan een nieuwe chip moet volgens de ChristenUnie een toekomstige verbreding van de OV-chipkaart tot een mobiliteitskaart niet onmogelijk worden gemaakt.
Mobiliteitskaarten bestaan al en worden gebruikt door verschillende grote bedrijven. Een voorbeeld is de Mobility Mixx kaart. Deze kaarten hebben nu echter nog niet de OV-chip. In november 2010 presenteerde CE Delft de resultaten van een onderzoek naar slimme mobiliteitsoplossingen voor het woon-werk verkeer. Een belangrijk onderdeel daarvan was de mobiliteitskaart. Slob: “Een brede toepassing van dergelijke kaarten zou tot 1,4 miljard euro besparingen mogelijk zijn op het zakelijke vervoer, een toename van de productiviteit met 15 miljoen werkuren en een forse daling van de filedruk in de spits. Ook het gebruik van het openbaar vervoer zou toenemen”
donderdag 17 maart 2011
OV-chipkaart omvormen tot mobiliteitskaart
Labels:
Nieuws,
Tweede Kamer
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten