Voor uitbreiding van het aantal treinen op de belangrijkste corridors in de Randstad is 4,5 miljard euro beschikbaar in het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. “De minister past ineens geen inflatiecorrectie meer toe waardoor er moet worden gesneden in de plannen”, aldus Slob. De ChristenUnie wil weten waarom de minister eenzijdig deze maatregel neemt. "De minister heeft juist vorige week besloten het budget voor de verbreding van de A6, A9, A10 en A1 rond Amsterdam en Almere vanwege de gestegen bouwkosten met bijna 200 miljoen te verhogen tot 4,4 miljard euro, en mogelijk komt hier nog 1 miljard bovenop omdat er nog veel onzekerheden zijn. Deze wegverbreding is hard nodig, maar de minister moet niet meten met twee maten. Je kunt niet zeggen: de bouwkosten stijgen dus ik plus dat er bij voor de wegen en bij het spoor moeten ze het maar oplossen door projecten te schrappen”.
- Kent u het bericht “Rijden zonder spoorboekje gemangeld” (1) en herinnert u zich uw brief over het tracébesluit weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (2) ?
- Klopt het dat u het voornemen heeft het budget voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer te bevriezen door prijsstijgingen en inflatie niet meer te compenseren?
- Geldt deze maatregel ook voor OV-SAAL en/of andere MIRT-projecten? Zo ja, welke?
- Kunt u aangeven waarom u deze maatregel overweegt voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, maar kennelijk niet voor alle MIRT-projecten nu u bij het tracébesluit weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere wel hebt besloten tot een budgetophoging van 190 miljoen euro?
- Deelt u de mening dat het bevriezen van het budget van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer grote gevolgen heeft aangezien veel investeringen uit dit programma pas over een paar jaar worden gedaan?
- Kunt u aangeven wat het bevriezen van het budget voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer betekent in contante waarde 2010 en wat het verschil is met budget in geval er geen sprake zou zijn van bevriezing?
- Kunt u uitleggen waarom u bij het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer wel een taakstellend budget hanteert terwijl u bij de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere nog uitgaat van een marge die kan oplopen tot bijna 1 miljard extra investeringen?
2) Kamerstuk 31089 nr. 82, 21 maart 2011
Geen opmerkingen:
Een reactie posten